Významní zákazníci Hobby sortimentu – I

25. ledna 2021

Sortiment Hobby, společnosti MIKROP ČEBÍN a. s., dodává svoje výrobky, obchodní zboží a suroviny, širokému portfoliu svých zákazníků. Nejvíce zboží na trh umísťujeme přes širokou síť distributorů jak v České republice, tak i na Slovensku. Dovolte mi proto, naši milí čtenáři a zákazníci, abychom vám postupně představili naše největší distributory.

V tomto malém seriálu začneme tím největším a nejdůležitějším partnerem pro spolupráci v regionu Čech, společností FERRUM PLZEŇ spol. s r. o. Tuto společnost nám představí v rozhovoru její majitel a zároveň ředitel divize Hospodářské potřeby, pan Ing. Karel Korbel (65).

Hlavní market Klatovy
Hlavní market Klatovy
Dobrý den pane řediteli. Řekněte nám na úvod, prosím, něco o sobě a Vaší profesní historii.

Začnu tím nejjednodušším. Je mi 65 let a připravuji se na aktivní odpočinek, nebo na to, co ještě dělat, aby mně to bavilo a zároveň abych byl přínosem. To je teď momentálně moje téma, které řeším jako etapu mého dalšího života. Narodil jsem se a pocházím z Klatov. Tam jsem vystudoval i gymnázium, ale v jeho posledním ročníku jsem se přemístil do Jevíčka na přípravku pro studium v zahraničí. Studoval jsem ekonomii na institutu v Moskvě. Tehdejší ekonomický systém bylo plánování a normování, což jsme se tam snažili pochopit, ale moc k pochopení tam nebylo. Tak se ze mě stal papírově ekonom. Po ukončení školy jsem nastoupil do Prahy. Důvod byl ten, že při nástupu na místo ve Státní plánovací komisi jsem dostal byt. Naprostá většina absolventů tam končila naprosto z tohoto důvodu. Po určitém čase jsme se s manželkou rozhodli, přemístit se blíže ke Klatovům a Šumavě, kterou milujeme. Rozhodnutí padlo na Plzeň a na Škodovku a když přeskočím to krátké období v Praze, tak se ze mě stal škodovák a plzeňák v tom dobrém smyslu slova. Ve Škodovce jsem pracoval samozřejmě v oblasti plánování a nákupu, kde jsem měl na starosti hutní materiál. Škodovka byla velmi specifická z hlediska distribuce a obchodu. Všechno bylo plánované a zakázky byly označené jako státní úkoly a měly prioritu. Já jsem chtěl poznat, jak to chodí i v tom běžném životě. Tam se nabízela jediná možnost, a to byla Ferona. De facto nikde jinde se s hutním materiálem neobchodovalo. Pak nastal rok 1989 a já jsem vnímal, že to je to správné období, kdy je dobré postavit se na vlastní nohy. Zkusit se přesvědčit o tom, jestli člověk umí, dokáže a nebude úplně závislý na tom, jak je hodnocený svým nadřízeným, nebo nějakým svým okolím. Z toho úředníka ve Škodovce se ze mě pomalu začal stávat podnikatel. Hned v roce 1990 jsem se rozhodl, že založím vlastní firmu a začal jsem obchodovat s hutním materiálem. Začátek byl takový, že obchod začínal u nás v kuchyni, a to z prostého důvodu, byl tam telefon. A když manželka odešla ráno do práce a děti do školy, já jsem tam začal úřadovat. Byly to takové krásné pionýrské doby a samozřejmě to bylo spojeno s tím, že se mi podařilo zajistit úvěr, zajistit skladovací prostory a postupně se to začalo rozvíjet tak, že existujeme do teď.

Market Domažlice
Market Domažlice
Zatím je to daleko od nákupu krmiv pro hospodářská zvířata. Můžete nám říct, jakým způsobem jste se dostal i k tomuto obchodu a jak vznikla vaše divize Hospodářské potřeby?

To proběhlo před 11 lety. My jsme v té době hledali subjekt, kde bychom provedli akvizici. Pro nás byl rok 2008 ohromně růstový, všechno se dařilo a řekli jsme si, že to je doba, abychom vstoupili do nějakého dalšího podniku. Dlouho jsme jednali o firmách, které byly i vzdálenější od nás, včetně Moravy. Nakonec ale, když se to začalo lámat a ty ohromující trendy, které byly, tak začaly chladnout a naznačovat začátky problémů, tak naši partneři, kteří vycházeli z dosavadních statistik, chtěli ty svoje podniky prodat za poměrně vysokou cenu. Postupně jsme, už i s mým synem, od těchto akvizic odstoupili, protože jsme cítili, že se objeví komplikované období. To taky přišlo. Ale když už jsme měli chuť něco koupit, tak jsme hledali dál a nechtělo se nám od toho ustoupit. Měli jsme zdroje a všechno nám hrálo do rukou. V danou chvíli byl jeden z našich zákazníků, ta skupina se jmenovala Proagro Klatovy, kam jsme dodávali hutní materiál, ochoten jednat o možné koupi z důvodu změny majitele. Podmínkou pro převod do Agrofertu bylo omezení vedlejších činností. Museli se zbavit prodejny a skladů hutního materiálu. My jsme měli samozřejmě zájem o tu hutní část, ale bylo to spojené s divizí hospodářských potřeb. Tím jsme získali i další skupinu, která se zajímala něčím, o čem jsme pořádně nevěděli. V té chvíli jsme měli jednu prodejnu železářství, klasický Kovomat, který byl objemově a systémově takovou anomálií v rámci firmy a pořádně to nefungovalo. A teď jsme se dostali k nějaké hospodářské jednotce, která znamenala tisíce položek nám poměrně vzdálených, včetně krmiv. Měli jsme tam ale dobrý tým lidí, s kterými jsme začínali a jsou s námi dosud. Mělo to ale jeden nevyhovující aspekt. Celá tato jednotka byla investičně velmi zanedbaná. A všechno to bylo hodně zastaralé a cítil jsem že, jestli to má fungovat, tak to potřebuje peníze. Takže investujeme v podstatě každý rok.

Jak vznikaly postupně Vaše prodejny hospodářských potřeb a představte nám, prosím, divizi hospodářských potřeb.

Začali jsme v Klatovech. Po našem vstupu jsme provedli nezbytné opravy, ale především jsme rekonstruovali přilehlý sklad na prodejnu. Prostor o rozměru cca 700 m2 jsme v 11/2010 zprovoznili a otevřeli našim zákazníkům. Parkoviště jsme znovu vyasfaltovali, modernizujeme interiéry prodejny. Na jaře 2014 jsme otevřeli nové prostory v Domažlicích. Z devastovaných prostor jsme vytvořili moderní a funkční obchod o ploše 1 000 m2. Na jaře 2016 jsme otevřeli nové prostory v Horažďovicích s plochou 400 m2, na podzim 2016 v Sušici s plochou 1 000 m2 a další halu v Klatovech na nátěrové hmoty. Poslední investiční akcí, kterou jsme dělali, tak byla hala v Klatovech, kterou jsme označili K jako krmiva. Do této haly se umístily chovatelské potřeby, krmiva a směsi, které kupujeme od Vás. Všechny objekty jsou naše, jsou renovované a zákazník, když navštíví naše prodejny, tak vnímá moderní obchod.

Market Horažďovice
Market Horažďovice

Divize Hospodářské potřeby firmy FERRUM, je zaměřená především na zajišťování provozních potřeb pro firmy, řemeslníky, zemědělce, zahrádkáře a domácí kutily. Hospodářské potřeby je zjednodušená formulace mimořádně širokého sortimentu, které prodejny této divize nabízejí. Je to dnes přes 30 000 druhů zboží v prodejnách, které se prezentují pod názvem MARKET s logem v zelenobílé barvě a navazují na starou dobrou tradici prodejen, tzv. Hospodářských družstev, sahající až do počátku minulého století. V rámci této divize nabízíme:

  • Potřeby pro kvalitní a bezpečný pracovní výkon ve formě mimořádně širokého sortimentu pracovních oděvů, obuvi a ochranných pracovních pomůcek
  • Řemeslnické ruční i elektrické nářadí. Brousící, vrtací i řezací nástroje a potřeby.
  • Svářecí materiály, svářecí zdroje a další potřeby pro svářeče.
  • Spojovací materiál ve velmi rozsáhlém spektru, tj. od šroubů přes vruty, matky, podložky až po nýty, hřebíky, hmoždinky, seger pojistky a mnohé další.
  • Zemědělské a zahrádkářské ruční, elektrické i motorové nářadí.
  • Potřeby pro zdravý a dobrý odchov hospodářských zvířat a domácích mazlíčků, tzn. od krmných směsí přes vitaminy, minerály, lizy aj. Krmné doplňky až po krmítka, napáječky a další.
  • Čistící, prací a mycí potřeby.
  • Barvy, laky, štětce a další potřeby pro povrchovou úpravu.
  • Potřeby pro oplocení.
  • Tmely, lepidla a těsnění.
Market Sušice
Market Sušice
Můžete prosím čtenářům sdělit pro představu nějaká čísla, co se týče počtu zaměstnanců a celkového obratu firmy?

FERRUM PLZEŇ spol. s r. o. zaměstnává 80 lidí v divizi hutního materiálu a zhruba 80 lidí v divizi hospodářských potřeb, z toho v Klatovech 50 lidí, v Domažlicích 15 lidí, v Sušici 10 a v Horažďovicích 4 lidi.

Tržby jsou zhruba 1 miliarda Kč, z toho hutní divize zhruba 700 mil a hospodářské potřeby 300 mil Kč.

Jak je to momentálně složité pro Vás s pracovním trhem?

Lidi jsou vždy základ firmy. Na jedné straně jsem Vám říkal, že jsem spokojený s týmem lidí, který máme a určitě ten základ je dobrý. To ale neznamená, že bychom šikovné lidi nehledali. V danou chvíli hledáme dalšího obchodníka pro firemní klientelu v Klatovech.

Ukázka sortimentu firmy MIKROP ČEBÍN
Ukázka sortimentu firmy MIKROP ČEBÍN
Mohl byste prosím zhodnotit Váš e-shop? V dnešní koronavirové době by to mohlo čtenáře zajímat.

Musím se přiznat, že E-shop byl pro nás dlouhou dobu bolavým místem. Když jsme ho jako fungující koupili, tak i s lidmi, s kterými jsme si úplně nerozuměli. Dlouhou dobu, a protože to bylo trochu okrajové téma, co se týče podílu z celkových tržeb (v té době 2%) a důležitějších úkolů bylo mnohem více, byl e-shop odsouvaný. Ale teď je to důležité téma, kterému se věnuje moje dcera, a celý projekt e-shopu jsme „překopali“. S jinou firmou a s jinou technologií. Zrovna to bylo na jaře, tedy v období spojeného s covidem. Místo toho abychom se radovali z toho, že můžeme prodávat na dálku, tak jsme řešili spoustu metodických záležitostí a to nás stálo hodně času. A navíc jsme vytvořili pro firemní klientelu elektronický katalog, určitou obdobu e-shopu. V tuto chvíli na obou systémech pracujeme a tuto práci vnímám jako nezbytnou a tuto linii prodeje považujeme za perspektivní.

Jako vnímáte naší spolupráci?

Když jsem se díval na čísla naší spolupráce, je jasně vidět, že nová hala K přinesla svoje ovoce, a to při představení a vystavení zboží. V dodávkách od společnosti MIKROP ČEBÍN a. s. za leden až září tohoto roku je to zhruba zboží za 800 tisíc Kč. V období před 2 roky to bylo přes 600 tisíc Kč za rok. Tak to si myslím, že je to nejlepší potvrzení toho, co máme dělat, abychom zákazníkovi poskytli co nejlepší služby. Určitě oceňuji to, že spolupracujete s jednotlivými prodejnami. Dříve se dělala objednávka centrálně z Klatov a zboží se pak ze skladu rozváželo do jednotlivých prodejen. Dnes je to logisticky zvládnuté a zefektivňuje to naší spolupráci. Buďme optimisté v tom, že máme klientelu hospodářů a lidí, kteří jsou spojeni s přírodou, kde tyto věci nejsou nějakým módním výstřelkem, ale je to určitá součást stability a životního stylu. Myslím si, že tento trend je dobrý a přemýšlejme o tom, co pro našeho zákazníka udělat tak, aby to bylo lepší.

Děkuji za rozhovor a spolupráci!

Autor článku

Petr Chvojka

Vedoucí Hobby sortimentu a zájmové chovy